Na 10 maanden en meer dan 7000 km op de teller, is het hoog tijd om men gebruikservaring van de Leisger MD5 te delen.

Deze ebike is de Europese variant van Magnum en NCM, dit heeft het grote voordeel dat men in de U.S.A. met 350W en 32Km/u mag rijden. De leisger MD5 kloon is dan ook een 350W 8fun motor die software matig beperkt word tot 250W en 25Km/u. Dit maakt dat een steile bergop kinderspel is voor de 8fun motor en de snelheid van 25Km/u ook daadwerkelijk bijna overal gehaald kan worden in de “sport” stand. Het is mogelijk mits een kleine instelling, u te laten assisteren tot 32Km/u, uiteraard is dit in het openbaar vervoer “not done”, maar “off road” is het een lekker duwtje in de rug.

Er zijn 3 standen waarop je de ebike kan instellen :

  • Eco : batterij besparend, maar voor mij echter veel te weinig power
  • Normal : iets minder power als de “sport” stand, echter zie ik geen verschil op de autonomie van de batterij.
  • Sport : the way to go

De motor wordt intern aangedreven door een stel plastic tandwieltjes die, na een tijdje intensief gebruik, behoorlijk wat lawaai gaan maken, incognito een koerske meerijden zal dan ook moeilijk worden. Deze tandwieltjes zijn dan ook meteen de zwakke schakel van deze motor en moeten alle 4000Km vervangen worden. Dit kan echter ook te maken hebben met wateroverlast. Daar ik elke dag, winter en zomer, woon-werk verkeer rij, schept de motor nogal eens water binnen. Met als gevolg dat het smeermiddel van de tandwieltjes en het asje weggespoeld wordt en komen droog te staan, met alle slijtage tot gevolg. Het is dan ook af te raden om een hogedrukreiniger te gebruiken voor het onderhoud, wat voor mij echter een minpunt is.

De Samsung batterij is er eentje van 36V en 13Ah, in “sport” stand zou deze het 40Km moeten uithouden in normale condities. Daar ik nogal wat heuvels tegenkom en tegenwind mij niet onbekend is, gebeurd het zelden dat hij het 40Km uithoud en heb ik het geluk dat ik de batterij op het werk kan opladen. Bij temperaturen onder 10 graden Celsius zal de autonomie van de batterij nog een stuk dalen. Op de site van “Das-kit” staat een batterij geadverteerd van Panasonic 36V / 14Ah, dit zou veel beter in men kraam passen, echter blijkt dat deze nergens te bestellen valt ?

De stabiliteit van de fiets, ook al weegt hij 23 kilo, is geweldig. Een zeer aangename fiets om mee te rijden, mede dankzij de voorvering, wat door het gewicht van de fiets een welkom geschenk is. De remmen zijn van goede kwaliteit en zeker sterk genoeg om u in alle omstandigheden tot stilstand te brengen. De standaard bijgeleverde “off road” banden van Schwalbe heb ik vervangen door de straatbanden van Schwalbe wat de baanligging stevig heeft verbeterd. De 27,5 inch wielen maken het onmogelijk om op dit moment winterbanden op te leggen, zoals die van Continental, daar deze niet te krijgen zijn in deze maat. Ook het zadel en de zadelpen zijn vervangen geweest door eentje dat beter bij men lichaamsbouw past.

Mijn algemene conclusie is dat deze ebike zeker een goede prijs/kwaliteit heeft (Duitse makelij) en heel aangenaam is om mee te rijden, voor de meeste fietsers onder ons is hij zeker een aanrader. Echter voor de intensieve fietser die niet terugschrikt van een onweersbui of winterse temperaturen, raad ik toch aan om iets dieper in de zakken te tasten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *